Les 5 minimal art en functionalisme graf ontw
Afzet Abst Expressionisme, als reactie een zeer functionele visie. Rond 1965 ontstond in NY
De minimal art als reactie op abstr expr.
Heel andere uitgangspunten, in eerste instantie in beeldende kunst. Ze zijn puur voor het waarnemen van vorm, het is geen afbeelding die figuratief te interpreteren is.
De hand van de kunstenaar is hier niet in te ontdekken, zeer in contrast met het Abstract Expressionisme,
Waar het juist ging om persoonlijke interpretatie.De geometrische vormen zijn door iedereen te construeren. Maar is het dan nog kunst? Die vraag komt wel boven. Er lijkt geen kunst aan om dit soort werk te construeren. Het is puur een onderzoek naar vorm, Materiaal, kleur,compositie.
Allemaal Amerikanen:
Donald Judd is een belangrijk persoon hierbinnen, 2d schilderkunst composities, soort Mondriaan (voorloper) maar ze zochten niet naar het ultieme evenwicht.
Kenneth Noland, 2d schilderkunst composities, soort Mondriaan
Carl Andre baseerd zich op het minimale binnen materiaal.
Soll Lewitt, werkte veel met kubusvormen, ruimtelijk, hij bedacht ‘conceptuele kunst’
term, bij hem was het concept de basis.
Statisch, materialen vaak onpersoonlijke, geen kunstenaarshand,concept, vormonderzoek
Dan Flavin, werkt met licht
Zelfde periode bij grafisch komt functionalistische stroming, wereldwijd: objectiviteit, geen verder verwijzing naar iets anders, geen persoonlijke expressie, aandacht voor ordening en structuur. De ontwerpen zijn dienend, naar een doel en analyserend, boodschap en doelgroep
Worden onderzocht.
Wim Crouwel is in Nederland een pionier voor deze opvattingen binnen typografie.
Voorvader functionalisme, hij gaf het gestalte in Ned. Affiches, daar zijn zijn opvattingen uit te ontleden. Je ziet een duidelijke ordening, een grid die hij toepast op verschillende affiche.
Hij gebruikte de lettertypes die al bestonden voor bijvoorbeeld twee musea, Berlage en Amsterdamse school om de naam aan te geven in combinatie met een statisch schreefloze letter. We kunnen zeggen, makkelijk gevonden. Benadering Crouwel: zoekt essentie van boodschap wordt weergevegen waarvoor hij de ingredienten rationeel analyseerd. Vorm van neutrale communicatie, geen sprake van verleiding of reclame of een expressie.
Stramien en grid veelvuldig toegepast, zeer ordelijk en herkenbaar. Er onstaan series uit.
Constant schreefloze lettertypes en geen kapitalen, ook zoals het bauhaus.
De diagonaal zet hij ook in bij affches, bijvoorbeeld voor ‘het nieuwe bouwen’, 1983
Over Crouwel zelf, kunstacademie aan minerva in groningen (opl tot express schilder)
Ging naar Adam, even les gehad aan Rietveld en in ontact met Otto Treumann, dat was belangrijk. Ging bij Endeberg werken, daar Zwitsere ontwerpers en introduceerden Crouwel tot het Zwitserse ontwerpen.
Zwitserse school, heel rationeel en functionalistisvhe opvatting, komt voort uit het Bauhaus
Zwitserse opvatingen werden standaard in jaren 70, internationale stijl binnen typografie.
Voorbeeld is Armin Hofmann, affiches voor tentoonstelling in Basel, zet typografie wat meer in en ook beeldende vormen. Modernere vormen, die zien we nu nog terug, herhaling en strak,
Modern.
Rechtstreeks en niet romantische vormgeving van informatie.Wel beeldend, maar wel objectief. De illustratie wordt minimaal ingezet, beperkt kleurgebruik, veel zwart/wit, voorliefde schreefloze letter en gebruik gemaakt van stramien.
(Helvetië is een stad in Zwitserland, gaar komt helvetica ook vandaan.)
( Door Adriaan Frutiger: Ook univers en frutiger van zelfde maker (?))
Josef Müller Brockmann, schreef boek ‘Gridsystems in Graphic Design’, deed
Wat opdrachten in Ned.
Nog wat Wim Crouwel, Otto Treumann was dus bron van info, zag je terug in zijn werk
Zijn favoriete affiche is voor het stedelijk museum (vormgevers) zwart wit en met eigen typografie en grid.
Total Design richtte hij op ( wanneer) werd groot bedrijf wat over alle mogelijkheden beschikte, typografie, ruimtelijk enz. om grote klanten te kunne plezieren. Zo’n grote opdracht was voor schiphol, logo, letter en bewegwijzering, het werd overgenomen voor meerdere luchthaven wereldwijd.
Bij Total Design werkte o.a Ben Bos, maakte logo’s en uiterlijk voor randstad en arend.
Jurriaan Schrofer, (zoek voorbeeld) deed leuke dingen met typografie.
Crouwel zelf ook bekend met postzegel ontwerp dat 25 jaar gebruikt werld tot de komst van de euro.
Crouwels Nieuwe Alfabet, jaren 60 (?) nauwelijks leesbaar, constante constructie, opbouw uit horizontaal en verticaal. Statisch. De hoeken zijn 45 graden/schuin. Veel reacties op, Crouwel reizde rond om het toe te lichten. Het werd in de jaren 90 aangepast zodat het beter leesbaar werd en toen werd het gebruikt voor popbladen.