Beeld in grafisch ontwerp
- naief grappig speels opvallend kleurgebruik
Frans Mettes
Herbert Leupin
Hiroshi Ohchi
Saul Bass
Poolse affischeschool
- onscheide zich van wat in de rest van de wereld gebeurd
- zelden reclame affiches omdat in die tijd geen productie overschotten waren en eerder een tekort aan producten.
- Na de oorlog werd was het een communistisch land en daarom mocht er alleen sociaal realistische kunst gemaakt worden. (propaganda) Alleen affiches kregen vrijstelling
- De regering vonden dat de affiche ook een educatieve waarden had en werkte als uitlaatklep voor velen. Ook veel theaterstukken en films hadden meerdere affiches.
- Spelen woord en beeld vaak een gelijkwaardige rol
- Vele technieken worden gebruikt
- Heeft een emotionele en intellectuele impact
- Boodschap is niet meteen duidelijk maar er word gebruik gemaakt van metaforen
- Polen was onder de voet gelopen door eerst de duitsers en daarna door rusland waardoor polen zeer zochten naar hun nationale identiteit
-
-
Jan Lenica
Franciszek Starowieyski
Roman Cieslewicz
Henryk Tomaszewski
Jan Bons
Gielijn Escher
- veel creatievelingen vluchtten voor de WOII naar amerika en daarna was amerika politiek en financieel sterk, waardoor het een vruchtbare grond was voor experimente etc
- Voor de 2e wereldoorlog was Parijs het kunstcentrum van de wereld Er na, New York
-
Paul Rand (grafisch ontwerper)
- heft voortrekkingsrol
- laat zich inspireren door moderne kunst uit west europa, maar ook de bauhaus
- voorbeelden waren voor hem paul klee en mirou
- New Advertising
o Woord en beeld worden tot 1 gemaakt
o Probeert de kijker te prikkelen en
o Cooperate identity
o Later werd new advertising geïntroduceerd in NL maar eerst waren zo nog heel anders bezig
Saul Bass
- laat zich inspireren door moderne kunst uit west europa, maar ook de Bauhaus
- Bekend geworden door zijn film leaders en film affiches
- Zoekt naar essentie van de film en vertaalt dat in een affiche
-
Jack Pollock
Willem de Kooning
Mark Rothko
Franz Kline
Robert Motherwell