De stijl
Één stijl voor alles.
Nederlandse avantgarde-beweging in de beeldende kunst, vormgeving en architectuur, waarin de vormentaal wordt teruggebracht tot het meest elementaire, namelijk een geometrisch abstrakte stijl. De stijl is van internationale betekenis en vormt de belangrijkste invloed op de Nieuwe Typografie van halverwege de jaren ‘20.
Theo van Doesburg (1883 tot 1931), Piet Mondriaan (1872 tot 1944), Vilmos Huszár (1884 tot 1960), Bart van der Leck (1876 tot 1958), Gerrit Rietveld (1888 tot 1964), Jacobus Oud (1890 tot 1962).
Het tijdschrift “De Stijl” wordt uitgegeven van 1917 tot 1932. Hierin worden niet alleen de ideeën van De Stijl gepropageerd, er worden ook nieuwe bewegingen in de Europese kunst gesignaleerd en er wordt uit verwante tijdschriften en manifesten geciteerd.
Autentieke kunst puur vanuit je zelf en echt heid. Ze zochten naar de letter.. Univers futura.
Het werk van de kunstenaars was zonder emotie, onpersoonlijk, boven het kleine individu en universeel.
Piet Mondriaan begon expressionistisch met kleur en dikke penseelstreken, daarna werd het kubistischer. De kleur en verdween en werkelijkheid viel uit elkaar.
Na dit werk begon hij te expirimenteren met blokjes, vlakjes die steeds strakker werden.
Hij zocht de balans en universele harmonie in zijn werk laten zien door met vlakken te schuiven tot die balans er was.
De inhoud was spiritueel, erna was het muziek.
De schilderijen zijn intuitief gemaakt. Achteraf bleek, dat veel schilderijen passen op de guldesnede, zonder dat Mondriaan dit door had.
Theo van van Doesburg expirimenteerde met letters. En werd geinspireerd door pietmondriaan en maakte hier zijn werk en ontwerpen mee.