dinsdag 7 juni 2011

Affiches en geschiedenis van de reclame


De lithografie (steendruk) wordt begin 19e eeuw ontwikkeld door de Duister Alois Senefelder (1771 tot 1834). NA 1837 wordt de kleurenlithografie (chromolithografie) ontwikkeld. Dit zal tot ver in de 20e eeuw de meest gebruikte techniek voor het maken van affiches zijn.


Jules Chèret (1836 tot 1932) in Parijs zal rond 1870 de ontwikkelingen in de kleurenlithografie op een nieuwe mnier toepassen in zijn affiches. Ze zijn helder, verfijnd in kleurgebruik, op schaalvergroting en gebruikte tekst en beeld in één affiche.

Je kunt zijn werk herkennen aan de afbeeldingen van vrouwen op zijn affiches. dit was nieuw voor die tijd en werd hierna steeds vaker gebruikt. Ook waren de beelden niet stijfjes, maar vrij.


Ca. 1890 was de bloei in de affiche-kunst met Henri de Toulouse-Lautrec (1864 tot 1901). Hij werkte direct op steen, zodat de werken expressief envitaliteit hadden. De affiches van Toulouse bevatten veel lege ruimtes, hij gebruikte geen perspectief, maar overlapping en hadden invloeden als verzamelobject en kunst.


Alphonse Mucha (1806 tot 1939) was een affiches ontwerpen in de art nouveau-stijl. Hij gebruikte veel vrouwenbeelden en lijnen. Naast affiches maakte hij ook siraden, behang, decoratiepatronen, letterontwerpen, postzegels etc.


In Nederland hadden we Jan Toorop (1858 tot 1928) met het bekende Slaolie-affiche. Jan Toorop was een beeldend kunstenaar, die versieringskunst in boeken toepaste, kalenders, reclamedrukwerk en affiche maakten.


In Berlijn had je de “Plakatstijl” (1900 tot 1914) met kunstenaars als; Lucian Bernhard (1883 tot 1972), Ludwig Hohlwein (1874 tot 1949) en Hans Rudi Erdt (1883 tot 1918). De kenmerken van de Duitse Plakatstijl zijn; alleen beeld van produkt en merknaam, zware letters, grote en opvallende kleurvlakken en diepte door licht en schaduwaccenten.

De duitse affiches waren meer reclames dan kunstwerken. Ze communiceerden veel beter.


Ook belangrijk in deze periode was Peter Behrens (1868 tot 1940) een architect, typograaf, uitvinder van het corporate design, mede oprichter van de “Deutsche Werkbund” (voorloper van Bauhaus) in Berlijn (1907) en eerste industrieel ontwerper.

Leerlingen van hem waren; Le Corbusier, Walter Gropius en Ludwig Mies van der Rohe.